loading...
وبلاگ علمی
امیرمتین کباری بازدید : 70 چهارشنبه 21 اسفند 1392 نظرات (0)
اطلاعات ايستگاههای گيرنده زمينی (اخذ) سازمان فضايي ايران که در مرکز فضايي ماهدشت واقع شده اند، به صورت زير ليست می گردند: 

 
ايستگاه گيرنده زمينی1- ايستگاه گيرنده زمينی و دريافت اطلاعات ماهواره ای (HRPT)

این ايستگاه در سال 1375 نصب و از سری ماهواره های NOAA درمد HRPT اطلاعات دريافت می کند. اين ايستگاه در طول روز قادر به دريافت اطلاعات از 3 سری ماهواره به نامهای NOAA17،NOAA18  و  NOAA19می باشد. در ماهواره های NOAA، ارسال اطلاعات در باند L انجام می گيرد. روزانه به طور کلی 3 الی 4 گذر از اطلاعات این ماهواره ها ثبت می گردد که اغلب پوشش کامل ایران و یا بخش قابل توجهی از آن را داراست. محدوده گذرهای ارسالی از ماهواره های NOAA، از سمت شمال تا شمال دریای خزر، از سمت جنوب تا شمال شرقی آفریقا، از سمت شرق تا غرب هند و از سمت غرب تا بخش کوچکی ازشرق اروپا را شامل می گردد. اما بدلیل حرکت وضعی زمین و حرکت قطبی ماهواره، تنها بخشی ازاین محدوده در هر گذر دریافت می گردد. از هر گذر دریافتی درطول همان روز اطلاعات QL و MAP ایران (تصوير منطقه ای ايران) آن تهیه شده و اطلاعات خام،  QLوMAP ها روی DVD ذخیره و جهت سفارش کاربران به بخش آرشیو سازمان تحویل می گردد.

سنجنده ماهواره های NOAA ،AVHRR3 ناميده می شود که در 6 باند رادیومتری از سطح زمین اقدام به تصويربرداری نموده و اطلاعات را به ايستگاههای اخذ مخابره می کند. قدرت تفکیک مکانی این سنجنده 1/1 کیلومتر می باشد. با استفاده از تصاوير اين سنجنده، درک ما از اتفاقات، تغیيرات و فرایندهای جهانی بر روی خشکی، اقیانوسها، دمای سطحی(حرارت سطح دریاها و زمين) و مرزهای مختلف (آب و دریا و یخ و برف) افزایش می یابد. آنتن ايستگاه گيرنده، با دارا بودن 8/1 متر قطر، توانايي حرکت در 2 محور مختلف را دارد. بلوک دیاگرام سخت افزاری این سیستم در زير نشان داده شده است.

 

NOAA Ground Receiving Station
 

 ايستگاه گيرنده زمينی2- ايستگاه گيرنده چند منظوره (Uniscan) 

این ايستگاه در سال 1380 نصب و اطلاعات سنجنده MODIS ماهواره TERRA را تا بحال دريافت می کند. در سال 1382 ايستگاه مذکور با هدف ارتقاء و افزايش سطح دريافت اطلاعات ماهواره ای، با نصب تجهيزات خاص قادر به دریافت تصویر از سنجنده های WIFS، LISS و PAN سری ماهواره های IRS-1C کشور هند، گردید. این ايستگاه اطلاعات را در باند X ارسال می کند. روزانه به طور متوسط 2 گذر از MODIS دریافت می گردد. این ماهواره هر دو روز یک پوشش کامل از اطلاعات کره زمین را که حاوی 36 باند می باشد به زمین مخابره می نماید. تصاوير اين سنجنده نيز همانند سنجنده AVHRR جهت مطالعات خشکی، اقيانوس شناسی، آشکارسازی تغييرات، تاثیر پوشش ابرهای ضخیم بر میزان تشعشعات خورشیدی جذب شده توسط زمین و تعيين درجه حرارت خشکی و سطح آبها مناسب است. توان تفکیک مکانی این سنجنده در باندهای 1و 2، 250متر و درباندهای 3تا 7 ،500 متر و در باندهای 8 تا 36 ،در حدود یک کیلومتر می باشد.

پوشش آنتن این ايستگاه که 65/3متر قطر دارد، 1600 کیلومتر بوده و در سه محور مختلف حرکت می نماید. محدوده تصاویر دريافتی از این سنجنده در طول گذر، از سمت شمال تا شمال دریای خزر، از سمت جنوب تا شمال شرقی آفریقا، از سمت شرق تا غرب هند و از سمت غرب تا قسمتی از شرق اروپا را شامل می گردد. به دلیل حرکت وضعی زمین و حرکت قطبی ماهواره، همواره بخشی از این محدوده در هر گذر دریافت می گردد . پس از هر دریافت تصاوير خام به همراه QL آن بر روی DVD ذخیره و در نهایت تحویل بخش آرشیو سازمان می گردد. بلوک دیاگرام سخت افزار این ايستگاه در زير نشان داده شده است.

 Uniscan Station



ايستگاه گيرنده زمينی3- ايستگاه گيرنده اطلاعات ماهواره ای (
FY2C)

نصب و راه اندازی این ايستگاه در مرکز فضائي ماهدشت  در سال 1385 انجام گرفت و مأموریت آن، اخذ تصاویر از ماهواره FY2C چین می باشد. این ماهواره در سال 2004 میلادی به فضا پرتاب و در مدار GEO قرار گرفت. ااطلاعات ماهواره FY2C پس ازدریافت توسط چین به روش DVB-S برای ماهواره ASIASAT-4 در باند KU ارسال می کند. این ماهواره، که خود نیز GEO می باشد (در سال 2003 توسط  آمریکا به فضا پرتاب گردید)، این تصاویر را بدون وقفه در باند C به آسیا و در باند KU به استرالیا ارسال می نماید. سنجنده این ماهواره SVISSR نام دارد که در 5 باند رادیومتری  از زمین تصویر تهیه و ارسال می نماید. قدرت تفکیک مکانی این تصاویر برای باندهای مرئی، 25/1 کیلومتر و برای باندهای نامرئی، 5 کیلومتر است. آنتن این ماهواره 4/2 متر قطر داشته وثابت می باشد. این ماهواره در طول شبانه روز، 28 تصویر را به زمین ارسال می دارد که طول مدت هر اخذ، 25 دقیقه خواهد بود که طی آن یک  پوشش اسکنی کامل از قرص زمین دریافت می گردد. در طی شبانه روز کليه تصاویر دریافت شده، بررسی و به انتخاب 2 صحنه از آنها ثبت، پردازش و تحويل می گردد.  تجهیزات سخت افزاری این سیستم کوچک، شامل آنتن، LNB و یک کارت سخت افزاری است. بلوک دیاگرام نحوه دریافت اطلاعات این ماهواره و مشخصات کانالهای آن در زير نمایش داده شده است. 

مشخصات کانال 

نام کانال

مشخصات کانال

طول موج
(ميکرومتر)

توان تفکيک فضائی
(کيلومتر)

IR1

Long Wave Infrared

10/3~11/3

5

IR2

Split Window

11/5~12/5

5

IR3

Water Vapor

6/3~7/6

5

IR4

Medium Wave Infrared

3/5~4/0

5

VIS

Visible

0/55~0/95

1/25

FY2C Block Diagram

  



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام موضوع رامی پسندید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 2,949
  • بازدید کلی : 15,908